TAMALLY MAAk

منتديات تملى معاك


    ناس فى مشوار عمرو دياب

    شاطر
    avatar
    abdallah_pop
    V.I.P
    V.I.P

    ذكر
    عدد الرسائل : 625
    العمر : 28
    المزاج : تمام وعال العال
    نقاط : 3757
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 08/08/2007

    ناس فى مشوار عمرو دياب

    مُساهمة من طرف abdallah_pop في السبت أغسطس 23, 2008 7:40 am

    البطاقة الشخصية
    الاسم : عبد الحليم على احمد الشاعرى
    تاريخ الميلاد : 29/11/1961
    الجنسية : حامل الجنسيتين المصرية و الليبية
    المهنة : ملحن و مغنى و موزع
    نظرة عامة :
    قبل بزوغ نجم حميد الشاعري لم يكن التوزيع الموسيقي في الأذهان ظاهراً، و إنما تواجدَ في الأذهان باهةً ملامحه رغم أهميته القصوي في صناعة الأغنية، فعلي سبيل الذكر الموزع الموسيقي المصري علي إسماعيل و رغم أنه أحد عناصر نجاح الأغنية في فترة الستينيات إلا أنه لم يحظي بالشهرة الإعلامية الكافية، و كذلك لم يحظي التوزيع الموسيقي كمصطلح علمي في عهده علي الإنتشار الواجب، دليلاً علي أن التوزيع الموسيقي في تلك الفترة لم يكن ينل من الاهتمام ما نالته الكلمة و ما ناله اللحن، فقد كان الصوت الطربي يُعد الألة الأهم و التي يعزف عليها الملحن و تَنشُد لسماعِها الجماهير.
    أما مع قُدوم حميد الشاعري و بزوغ نجمه في فترة الثمانينيات أخذ التوزيع الموسيقي وزناً لم يعهده من قبل، فقد أصبح من المقومات الأساسية الظاهرة و الطافية علي سطح صناعة الأغنية، مضاهياً بذلك قدر الكلمة و قدر اللحن، بل و في أحيانٍ كثيرة امتد التوزيع الموسيقي ليصبح العنصر الأهم في صناعة الأغنية، و بذلك قد ساهم حميد الشاعري بالقدر الأكبر في فتح بابٍ جديد لمهنة جديدة تحمل اسم التوزيع الموسيقي، لم تكن من قبل مهنة بقدر ما كانت علم و دراسة لا يقترب منها إلا أقل القليلين.
    اعتادت أعين المستمعين لشرائط الكاسيت في فترة الثمانينيات و الثلث الأول من التسعينيات، علي تصفح أغلفة الألبومات لتُصادْف أعينهم بعنصرٍ جديد يضاف إلي عنصري الكلمة و اللحن، و هو عنصر التوزيع الموسيقي الذي أصبح لا يخلو من تواجده القدر الأكبر من أغلفة الألبومات، فقد وَلــــّد هذا التواجد المكثف و المتوالي لهذا المصطلح رغبةً عند المستمعين في معرفة ما هية هذا المصطلح؟ و ما هي أبعاده؟ و بذلك أصبحت ثقافة التوزيع الموسيقي أكثر شيوعاً بمراحل عدة مما كانت عليه قبل تواجد حميد الشاعري علي الساحة !
    لم يكن التوزيع الموسيقي هو العنصر الوحيد الجديد و الذي ظهر علي أغلفة الألبومات في هذه الفترة، بل هناك عنصر أخر لطالما عانق اسمه التوزيع الموسيقي، و هذا العنصر ما هو إلا حميد الشاعري الموزع الموسيقي، فقد قام الكامل لأغلب الألبومات الغنائية الصادرة في الفترة التي امتدت من أوائل الثمانينات إلي عام 1991 حيث تم ايقافة
    التلحين :
    يمكن كتير منا مفكرين ان حميد الشاعرى او الكابو موزع و مغنى فقط .. حميد قام بالتلحين و كان اول تجاربة مع منير فى اغنية ( الطريق) و كان بعديه ديو مع منير فى البوم اكيد .. و طبعا كلنا عارفين تلحين لاغنية الهضبة (أنا مهما كبرت صغير) بالاضافة انها كلماتة .. الاغنية دى اصلا كانت ملك لحميد نفسة و لكنة اداها ف الاخر لعمرو و غناها بكلماتها المختلفة .. بس يمكن حميد الملحن كان الاسوأ فتاريخة التلحينى يعتبر ولا حاجة جنب تاريخة كموزع
    الاخير روح السمارة مكنش فى ولا لحن لحميد .. لكنة بعد الالبوم لحن اغنيتين هما : امى ثم امى كلمات ايمن بهجت و كمان سيناء كلمات ايمن برضة
    حميد و الصراع مع القديم :
    بعد رحيل ام كلثوم و عبد الحليم و عبد الوهاب و كحالة عامة من الفشل فى العصر دة كانت صناعة الموسيقى فضلت فترة طويلة مفيش جديد تقريبا نفس الالحان نفس الموسيقى و على فكرة مكنش فى اى اهتمام بالموزع الموسيقى كان الاهتمام الاول بالكلمة و ثانيا اللحن و التوزيع كان تحصيل حاصل
    لكن مع ظهور حميد الشاعري و بزوغ نجمه في فترة الثمانينيات أخذ التوزيع الموسيقي وزناً لم يعهده قبل كدة
    فقد أصبح من المقومات الأساسية الظاهرة و الطافية علي سطح صناعة الأغنية، مضاهيا بذلك قدر الكلمة و قدر اللحن، بل و في أحيانٍ كثيرة بقى التوزيع الموسيقي اهم عنصر في صناعة الأغنية، و بكدة ساهم حميد الشاعري بالقدر الأكبر في فتح بابٍ جديد لمهنة جديدة تحمل اسم التوزيع الموسيقي، لم تكن من قبل مهنة بقدر ما كانت علم و دراسة لا يقترب منها إلا أقل القليلين
    لكن و للاسف و كعادة اعداء النجاح و خصوصا من الجيل القديم بقى حميد العدو الاول للموسيقى فى نظرهم و وصفوا توزيعاتة بالتهريج .. و خصوصا اعادة توزيعة لالحان تراثية و مسكوها علية و للاسف تام ايقافة تلات سنين من سنة 1991 لغاية 1994

    حميد و دياب :
    و دة اللى يهمنا .. عمرو حس ان حميدة موهبة لازم يستفاد منها و فعلا بدأ يشتغل معاة ف البوم ميال 1988 الالبوم وزع اغانى (مين غيرك) ، (توبة) ، (طب ازيك) ، ( أول ما أقول) الاغنية الاخيرة الحانة كمان
    بعد كدة جة البوم شوقنا 1989 و وزعة كلة
    و الالبوم اللى بعدة متخافيش 1990 و وزعة كلة
    بعد كدة اتوقف لتهم سخيفة زى تلويث الذوق العام و التراث و حاجات عجيبة كدة
    بعد كدة بداية مرحلة تانية بعد انتهاء الايقاف و البوم و يلمونى . .
    فى البوم ويلمونى 1994 و وزعة بالكامل و كانت الهيد ( ويلمونى) اول اغنية تستخدم الموسيقى الاسبانية و كانت بداية لمرحلة خلط الموسيقى الشرقية و الغربية و اللى اهتم عمرو دياب بيها بعد كدة فى كل البوماتة .. اغنية و يلمونى بالذات كانت ليها قصة لذيذة بين حميد و عمرو .. الاغنية من الحان عمرو طنطاوى الجيتاريست فى فرقة عمرو طبعا كلنا عارفينة و كان عمرو دياب طلب منة يسمعة لحن من الحانة و قدملة و يلمونى و عمرو اعجب بيها جدا و كذلك حميد و قرر ياخدها لنفسة لكن دياب رفض بشدة و طبعا طنطاوى فضل انة يديها لدياب
    بعد نجاح اللون الاسبانى فى اغنية و يلمونى .. جت اهم مراحل حميد مع عمرو دياب البوم نور العين 1996 اللحن و الرتم الرهيب لنور العين كأغنية ترجمت للغات كتيييييير و نجاح الالبوم الساحق و توزيعة ل2 مليون نسخة فى وقت كان بيتكلموا عن انهيار مبيعات الكاسيت و حصول دياب ع الميوزك اوورد للمرة الاولى خلت الالبوم دة اهم البوم فى حياة حميد كموزع .. لكن للاسف الالبوم دة كان حافز لعمرو دياب لنقلة تانية لكن للاسف حميد كان بالبلدى (جاب اللى عندة
    ) فكانت النهاية البوم قمرين
    فى البوم قمرين 1998 وزع حميد اغنيتين بس (و لسة بتحبة يا قلبى) و (بتوحشنى) و طبعا الاتنين مقسوم و كان الخلاف بين دياب و حميد بدأ من اغنية (قلبى ) عمرو كان مصمم تتوزع راى و حميد رفض و صمم تكون مقسوم و كدة خلاص الاتنين مشوا فى سكتين و عمرو جاب الموزع الجزائرى فريد عوامر و كان ما اراد عمرو ..
    مش عارف لية افتكرت ان عمرو خلى فهد يوزع الاغانى المقسوم فى البوم الليلادى فكرتنى بحميد فى قمرين ربنا يستر

    و طبعا معروف ان عمرو ميعرفش اخوة فى الشغل لما حس ان حميد انتهى دورة لكدة سابة فورا و اتجة لصديق الماضى طارق مدكور و كانت النقلة تمللى معاك كان فعلا مزيكا تانية خالص تطور للاسف مقدرش حميد يتواكب معاة
    بعد كدة بكام سنة وزع حميد لعمرو اغنية سينجل و هى اللى بينى و بينك و بعد كدة وزع ريحة الحبايب لكن للاسف تم اسبعادها بس برضة حميد يظل رائد فى مجالة





    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتـــــــــــــــــــــ
    الاسم : محمد يحيى عبد الحميد
    تاريخ الميلاد : 22 سبتمبر 1980
    محل الميلاد : بنى سويف

    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


    يمكن مشوار محمد يحيى مع عمرو دياب مش طويل قوى فعليا كان من 2004 فى البوم ليلى نهارى يعنى اربع سنين بس .. لكن صراحة قدم فيهم أعمال جميلة اضافت كتير لعمرو .. مشهور بغزارة انتاجة للالحان و تعاملة مع جميع الفنانين تقريبا مفيش حد مش بيشتغل معاة .. اكاديمى على عكس عمرو مصطفى و كان صاحب المركز الاول فى كل المسابقات الغنائية فى كلية التربية الموسيقية ، صاحب نصيب الاسد فى عدد الالحان فى البوم الليلادى و عددهم اربعة : ( طول منا شايفك ، روحى مرتحالك ، حكايات ، خليك معايا) ...
    اول مرحلة لية فى احترافة التلحين كانت مع الفنان وليد توفيق .. قابلة مرة و سمعة الحانة و فعلا اعجب بيها وليد جدا اداة رقم تليفون مدير أعماله الذي طلب منة تسجيل ألحانة على شريط كاسيت وإرسالها له ، وهذا ما تم بالفعل ، ولكنه لم يرد علية ومر شهر على ذلك وأصاب باكتئاب شديد وشعر بأنة "فاشل" ، ثم فجأة لقى رقم غريب يتصل بية و كان مدير أعمال وليد يطلبة للقاء المطرب في منزله...
    ولما راحلة غنى ألحانة وسمعة وأخذ منة ست أغاني ، وطلب منة تسجيلهم بالشهر العقاري لكنة كان قاصر - 19 سنة - ، فطلب من والدة أن يقوم معاة بتسجيل الأغاني واشتراهم منة وليد مقابل مبلغ من المال و راح اشترى بيهم موبايل جديد و كاسيت عشان يسجل الحانة و دفع مقدم الشقة اللى فيها سنة قدام .. هو كان عايش لوحدة و اهلة كانوا فى بنى سويف زى عمرو فى بداياتة
    ازاى وصل لعمرو دياب ؟؟
    أنا هسيبكوا مع حوار كان اتسأل السؤال دة فية هى قصة كوميدية شوية بس بجد فيها اصرار :



    كيف تعرفت على النجم عمرو دياب؟


    كنت في رمضان وقت تسجيل أغاني وليد توفيق ، وقد قررت أن أشتغل مع عمرو دياب ، رغم أن أصحابي قالوا لي "إنت مجنون .. عمرو عايز حاجات معينة" ، لكن كنت قد عزمت رأيي وحضرت له ثلاث أغاني وبدأت أسأل عن الأماكن التي يرتادها باستمرار ، فعلمت أنه يذهب يومياً إلى ستديو "صوت الحب" بعد الإفطار من الساعة الثامنة حتى الساعة الثالثة صباحاً لتسجيل أغاني ألبومه "علم قلبي".

    فأخذت أحد أصدقائي "أحمد حسن" وهو كان زميلي في الكلية وجلست معه على قهوة أمام الاستديو وبجانبي الجيتار ، وكان يوماً ممطراً وهو كان مرهقاً فتركني وحدي ، وانتظرت من الساعة 12 وحتى الساعة الخامسة فجراً واتسحرت على القهوة وأنا وحدي ، ثم فجأة وجدت عازفين يخرجون من باب الاستديو وعدد كبير من الناس ، ثم وجدت عمرو دياب خرج من باب الاستديو ومعه أصدقاءه ، فشعرت بخوف و"خضة" شديدة ، فقد كانت أول مرة أشوفه أمامي.

    وقررت أن أذهب لأكلمه وتركت الجيتار في القهوة ، وعندما سلمت عليه ظنّ أنني أحد معجبيه ، فوجدني أقول له "أنا ملحن ونفسي تسمع أغانيّ" فقال لي "طيب ممكن تسجلهم على شريط وسيبوهولي في الاستديو" ، فقلت له "أنا أعرف أن هناك أشخاصا كثيرين يزعجونك ، ولكني أطب من حضرتك أن تسمع مني ولو لنصف دقيقة لحن لي وأنا واقف معك ، وإذا أعجبك سأحضّر لك الشريط ، وإذا لم أعجبك قل لي يا بني إنت ماتنفعش" ، فأعجبه أسلوبي وقال لي "إنت اسمك إيه؟" قلت له "محمد يحيى" ، فقال "طب سمعني" ، فغنيت له أغنية اسمها "مكانك في قلبي" وكنت لحنتها وأنا مذاكر أنها تكون "ستايل" عمرو وجديدة.

    عندما سمعها قال لي "إنت بتعزف إيه؟" قلت "بعزف جيتار" ، فقال لي "جيتارك معاك؟" فأومأت رأسي بالإيجاب ، فقال "طب هاتوا وتعالى" ، وكنت غير مصدق وذهبت لأحضره ، وعندما عدت قام بتقديمي للأشخاص الذين كانوا معه وهم الموزع فهد وعلي المليجي مدير انتاج عالم الفن وهاني فرحات عازف الكمان ، وطلب مني أن أذهب معهم على منزل فهد لأنهم كانوا سيكملون اليوم هناك ، ولكني لم أذهب وطلب مني رقم تليفوني وقال لي "إنت شكلك ولد موهوب وأنا هكلمك .. بس بص لو ما كالمتكش إبقى تعالى لي على الاستديو هنا يوم السبت" ، وكنا يومها الخميس.

    بعدها كلمت أحمد حسن صديقي ولم يصدقني طبعاً أني قابلت عمرو دياب وأن رقمي على تليفونه واعتقد أني أكذب عليه ، ولم يكلمني عمرو ، ويوم السبت أصبت ببرد شديد وسخونة وقلت إذا ذهبت وأنا مريض وصوتي مش موجود لن أتمكن من إسماعه ألحاني ، فلم أذهب.

    بعدها انتقل عمرو من "صوت الحب" إلى ستديو "إم ساوند" وبدأ عمله مع حميد الشاعري ، وقررت الذهاب إليه في الاستديو وأخذت معي أحمد "وش الخير" وانتظرنا خارج الاستديو ، فخرج أسامة رشدي مدير أعمال عمرو وقتها ، وقدمت له نفسي وحكيت له أنني قابلت عمرو وما حدث ، فقال لي "عمرو بيسجل جوه دلوقتي .. إعمل "سي دي" بألحانك وهاتوا" ، لم أعترض ولكني رحلت وعدت إلى منزلي ، وأنا لم أكن أريد أن أحضّر شريط أو "سي دي" لأنني أريد أن أجلس معه وأغني له هو شخصياً.

    بعدها بشهرين قررت الذهاب إلى الاستديو مرة أخرى ومعي جيتاري وأني سأنتظر عمرو نفسه لأتحدث معه ، وعلى حظي وصلت إلى الاستديو في نفس لحظة وصول عمرو ، وكان يومها "مودة" حلو ، فقابلته فلم يتذكرني للوهلة الأولى ثم قمت بتذكيره بلقاءنا فقال لي "أيوة افتكرت .. إنت معاك جيتارك؟" قلت "أيوة" .. فقال "طب تعالى معايا" ، ودخلت معه الاستديو وطبعاً معي صديقي أحمد الذي لم يصدق نفسه ، وبعدها أسمعته ألحاني ، بصراحة أعطاني حقي في تلك الجلسة وقال لي "إنت شاطر وملحن جامد وإنت هتبقى معايا" وأخذ مني أربع أغاني وبدأ في تنفيذهم فعلاً ، هم "مكانك في قلبي" و"جاي دلوقتي بتزعل مني" و"بحبك نفسي أقولهالك" و"الليالي".

    بعدها كنت دائماً مع عمرو في الاستديو لمدة استمرت سبعة أشهر ، وبدأ يعلم الوسط الفني أن هناك "ملحن اسمه محمد يحيى شغال مع عمرو دياب" ، ولكن كانت هناك "لخبطة" كثيرة حدثت لعمرو نفسه في هذا الألبوم "علم قلبي" ، غيّر الموزعين والأغاني أكثر من مرة ، فوجدت أنني لم أكن موجود فيه عند طرحه بالأسواق.

    أصبت بسبب ذلك باكتئاب شديد وانهيار دام معي لمدة شهر ، بعدها فكرت أني لازلت في البداية و"أكيد كل حاجة في الدنيا حلوة مش هاتيجي بسرعة" ، فبدأت أبحث عن مطربين آخرين ، وقدمت أغنية لنوال الزغبي اسمها "مليت" ، كما قدمت لمطربة جديدة اسمها عالية أغنية "آدي اللي كان" وأعمال أخرى.

    ثم وجدت عمرو يكلمني عندما قرر البدء في تنفيذ ألبومه "ليلي نهاري" وذهبت إليه ، وكان يعلم حجم الصدمة التي شعرت بها عندما لم أجدني معه في ألبومه السابق ، فعوضني في الألبوم التالي وأكد لي أنني سأكون معه فيه ، وذهبت إليه وأنا محضّر أغاني جديدة وهما "يدق الباب" و"خلينا نشوفك" ، وكان تركيز عمرو في ذلك الألبوم عالي ومنظم ،
    وكان التوزيع مع نادر حمدي فقط فلم يكن هناك تشتيت بين الموزعين ، بعدها أعطيت له أغنية "ريحة الحبايب" ، وعندما وجدت اسمي على الألبوم عند طرحه بدأت أطمئن وأهدأ ، فقد كنت مرعوب من أن يتكرر ما حدث في الألبوم السابق ، وشعرت أنني بهذه الخطوة أصبحت "محترف" فعلا
    ا


    اعمالة :
    اولا مع عمرو دياب :
    البوم ليلى نهارى 2004 : يدق الباب - خلينا نشوفك - ريحة الحبايب
    البوم كمل كلامك 2005 : أيام و بنعشها - اغيب اغيب (بالاشتراك مع عمرو)
    البوم الليلادى 2007 : طول منا شايفك - حكايات - روحى مرتحالك - خليك معايا
    سنجلز : بحبك نفسى اقولهالك - سلمتلك - الله عليها - لو قادر

    ثانيا ابرز اعمالة :
    سميرة سعيد : حب ميئوس منة - أيام حياتى - أنا كتير عليك - اوام كدة
    حسام حبيب : اسيبك لأ - و رجعنا تانى - زى الايام دى - تعرفى
    احمد سعد : أنانية - سألت نفسى كتير
    سامو زين : خدتنى من الناس - تعالى بس
    هشام عباس : كدة رضا
    شيرين : لازم اعيش - و بناقص حياتى معاك - كتير بنعشق
    محمد يحيى : اتخنقت
    تامر حسنى : عنيا بتحبك - انتى اللى عملتى - ربنا يوفقك - بعيد عن عينى
    خالد عجاج : من فينا
    مدحت صالح : الدنيا دى
    حماقى : واحدة واحدة - أكتر من الدنيا - ناويها - قالو فيكى - أنا لو أذيتة


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

    أرجو انى اكون قدمت معلومات و لو بسيطة عن محمد يحيى بجد شاعر موهوب و مظلوم مننا كجمهور عمرو و معرفتنا بية قليلة و ارجو ان الفكرة تكون عجباكم عشان تكمل

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    avatar
    abdallah_pop
    V.I.P
    V.I.P

    ذكر
    عدد الرسائل : 625
    العمر : 28
    المزاج : تمام وعال العال
    نقاط : 3757
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 08/08/2007

    رد: ناس فى مشوار عمرو دياب

    مُساهمة من طرف abdallah_pop في السبت أغسطس 23, 2008 7:42 am

    ناس فى مشوار عمرو دياب (3)
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


    رياض الهمشرى واحد من افضل الملحنين اللى اتعامل معاهم عمرو دياب فى مشوارة .. يمكن الجيل الجديد من عشاق عمرو مش حيعرفوة لان اخر تعاون بين عمرو دياب و رياض الهمشرى كان البوم عودونى 1998 و بعدها توقف التعامل بينهم لظروف معينة .. كتير من الحانة اترجمت للغة التركية و اليونانية .. بيشبوة بالعظيم بليغ حمدى من حيث تجديدة و تنويعة فى الالحان و نهايتهم المتشابة للاسف ....


    حياتة الفنية
    بدأ نشاطه الفنى كمطرب في سن السادسه عندما اكتشف موهبته المبكرة ورعاها خاله الفنان صلاح الهمشرى وكان أول اغنية يغنيها ( الورد جميل ) للشيخ زكريا احمد في برنامج (جرب حظك) للاذاعى الراحل طاهر أبو زيد ثم في العام 1965 تقدم لاختبارات الاذاعة والتلفزيون و تجاوزها ببساطة نادرة ثم مشتركا في حفلات اضواء المدينه و حفلات الموسيقار فريد الأطرش و عبد الحليم حافظ و الذى اشترك فيها كطفل يغنى التراث المصري والعربي القديم وكان وهو في الثامنه يغني في معظم اذاعات العالم والتليفزيون المصري ولقب بالطفل المعجزة في عام 1969 شد صوته انتباه بعثة التلفزيون اليابانى فسجلوا له عددا من الاغنيات وكان ذلك باشراف الفنان زكريا الحجاوى ثم وقع أول عقد له لتسجيل ( 6 ) اسطوانات بصوته عام 1970 مع شركة موريفون ( موريس اسكندر ) وقد اثنت عليه الفنانه العظيمه ام كلثوم وساعدته في مشواره الفني كما ساعده ايضا الموسيقار محمد عبد الوهاب وقرر ان يلحن له اغنية يكتب كلماتها الشاعر عبد الرحمن الابنودى ولكن الظروف حالت دون ذلك وكذلك الموسيقار فريد الاطرش اشركه في كل حفلاته ووقف الي جانبه واشترك رياض الهمشري في اداء بعض الاوبرات العالميه تحت اشراف د رتيبه الحفني باللغات الانجليزيه والالمانيه والفرنسيه والروسيه و الايطالية حيث احتاجت (اوبرا فينيسيا الايطالية) إلى طفل لاستكمال عرضها على مسرح الاوبرا وتقدم رياض وحفظ الحان اوبرا( لابوهيم) بالايطالية واشترك في العرض وذلك عندما كان سوليست في كورال الأطفال لمحافظة القاهرة وكان له جمع من الصحفيين والفنانين وقفوا الي جانب موهبته منهم الصحفي الكبير محمود امين العالم والاستاذ رجاء النقاش والشاعر محمود حسن إسماعيل وزكريا الحجاوي واولاد الشيخ زكريا احمد واولاد الشيخ سيد درويش وكان رياض اصغر عضو عامل في جمعيه سيد درويش باستثناء سنه الصغيره كما قام بتمثيل وغناء مسلسل قصة حياة الفنان الراحل محمد فوزى للاذاعة المصرية وكذلك مسلسل اذاعى مع النجمة اسعاد يونس، كما حصل رياض علي ارفع اوسمه من الجيش المصري لمشاركته في كل حفلات الجبهه المصريه (متبرعا) منها وسام الوطنيه من قائد الجيش الثاني وارفع اوسمة الجيش الثالث الميداني ولقب بمطرب الجبهة من القائد تحسين شنن وذلك في مرحلة حرب الاستنزاف وبعدها في حرب أكتوبر وبعد ذلك التحق بالمعهد العالي للموسيقي العربيه لاكمال دراسته الموسيقية وبدأ بثانوى موسيقى ثم حصل علي البكالوريوس بامتياز مع مرتبة الشرف وكان الأول على دفعته في آلة العود كما حصل علي دبلوم الدراسات العليا .

    سافر رياض الهمشرى الي خارج مصر في جولة كبيرة ليبدأ مشوار حلم وتجربة وصول الفن المصري الي العالم وذلك بتكوين فرقة موسيقيه غنائيه مع الفنان فتحى سلامة وسميت ( شرقيات ) طافا بها معظم دول أوروبا وغني للأوربيين اعماله وطبعت هذه الاعمال علي اسطوانات وشرائط بيعت في أوروبا وسجلت في الاذاعات الأوروبية وخاصة الألمانية

    وعندما عاد من هذه الجولات بدأ البوماتة (هاتى 1990) ، (قربينى1992) ، (حبيبتى1993) بعد تلحينه لنفسه في أول شريط له بدأ اصدقائه المطربون يطلبون منه التلحين لهم وهم نجوم الغناء على الحجار ومدحت صالح ومحمد الحلو فكانت البداية بأغنيات ( ولاطيرولا شاطىء) للفنان مدحت صالح و ( انكسر جوانا شىْ ) للفنان على الحجار ثم توالت الاعمال و اتجه بعد ذلك الي التلحين مع نجوم الغناء العربى أمثال محمد الحلو ومحمد منير وايمان البحر درويش والمطرب اللبناني ربيع الخولي ثم اتجه الي تلحين اعمال للفنانين محمد فؤاد وعمرو دياب وهشام عباس وايهاب توفيق وخالد عجاج وشيرين وانغام وغاده رجب وسميره سعيد وعامر منيب ونوال الكويتيه ومصطفى قمر و وائل كفورى وديانا حداد و غيرهم .

    إلى بيروت
    زى ما حصل مع العظيم بليغ حمدى .. ظروف قضائية مفيش داعى للكلام فيها لان الرجل فى ذمة الله ، حكم قضائى - خمس سنوات سجن- اضطر رياض بعد صدور الحكم للهروب الى بيروت و استقر هناك حتى وفاتة ، فى الفترة دى بدأ التعامل مع نجوم و نجمات لبنان مادلين مطر ، وائل كفورى ، جوانا ملاح ، ريدا بطرس ، نجوى كرم ... و قلت اعمالة مع الفنانين المصريين مقارنة بمرحلة وجودة فى القاهرة للاسف

    أعمالة :
    اولا مع عمرو دياب :
    البوم شوقنا 1989 : جت كدا - قمر
    البوم أيامنا 1992 : يا روحى أنا
    البوم يا عمرنا 1993 : كان عندك حق - كنا حبايب - خلاص سامحتك
    البوم و يلمونى : حواليك - ولا الليالى تهون
    البوم راجعين 1995 : راجعين - انسى قلبى - حنساك أنا
    البوم نور العين 1996 : نفس المكان - عايزين يغيروك - اوعدنى
    البوم عودونى 1998 : ملك ايديك


    ثانيا ابرز اعمالة :
    محمد فؤاد : شاهدين علية - راجع تانى - يللى ملكش كبير - مين فينا - الشوق - منة يا ليالى - علمناك - دمعتين - متفكرش كتير - كامننا - قرب تعالى - حبيت - كلة الا دى - و بقينا اتنين - نحلم - يا عينى عليا - اللى روحى فية
    هشام عباس : نارى نارين - ارض الشرق
    سميرة سعيد : هى جت عليا - انا جيت جنبك - فى خيالى
    أنغام : بعتلى نظرة - بتحبها ولا - زيك مفيش
    شيرين : بتوحشنى - جرح تانى - على بالى
    تامر حسنى : لو كنت نسيت - اوصفلك
    بهاء سلطان : كان زمان - انسى
    نوال الكويتية : بيفكرونى
    جوانا ملاح : هتفضل ف قلبى - قربنى ليك
    ريدا بطرس : شكلك ما يطمنش
    ديانا كرزون : لما تبقى حبيبى
    مصطفى قمر : لو سألونى - ولا شوق ولا حب - اصحاب
    ايهاب توفيق : أكتر من كدة اية
    على الحجار : انكسر جوانا شىء - لو تعرفى
    مدحت صالح : عاشق مجنون - بحب كل بحر
    محمد الحلو : دورى - رسالتى
    حكيم : ياهوو
    هانى شاكر : بحبك أنا
    ريان : حعلمك


    - قام بتلحين نشيد الجيش المصرى الرسمى عام 2003 واحتفالات مصر بذكري نصر أكتوبر عام 2003 بحضور رئيس الجمهورية ورجال الدولة حيث لحن اوبريت شارك فيه العديد من المطربين المصريين والعرب.. و لحن اغنيات بكلمات سعودية وعراقية وترجمت بعض الحانه إلى التركية واليونانية كما لحن اوبريت ( القدس حاترجع لنا) التي اشترك فيها ولأول مره في تاريخ الفن المصري جمع كبير من المطربين والممثلين الكبار والتي مثلت انتفاضة المصريين وموقفهم مع الانتفاضة الفلسطينية وضد الاعتداء الاسرائيلي علي اراضيهم وكذلك الاغنية الجماعية ( ايد على ايد ) في افتتاح قنوات النيل للمنوعات ووضع الموسيقى التصويرية والاغانى لعدد من الأفلام السينمائية منها ( حرب الفراولة – خلطبيطة – ليه يا هرم – ليه خلتنى احبك - همام فى امستردام - صعيدى فى الجامعة الامريكية - اسماعيلية رايح جاى) وكذلك المسرحيات عفروتو وحكيم عيون

    - آخر ما كتب رياض الهمشري ولحن كانت أغنية عن الغربة سجلها برفقة العود بصوته، وأرسلها إلى المطربة شيرين وجدي، ورحل...


    وفاته

    توفي الملحن المصري الكبير رياض الهمشري في بيروت, عن عمر يناهز 48 سنة إثر إصابته بأزمة قلبية مفاجئة في 7 مايو 2007

    صور من عزاء رياض الهمشرى

    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــ
    ـــــــ
    ـ
    avatar
    heba amr
    V.I.P
    V.I.P

    انثى
    عدد الرسائل : 748
    العمر : 29
    المزاج : عال العال
    نقاط : 3727
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 16/09/2007

    رد: ناس فى مشوار عمرو دياب

    مُساهمة من طرف heba amr في الثلاثاء أغسطس 26, 2008 7:14 pm

    بجد انا اول مره اعرف الناس دي
    يمكن سمعت عنهم بس معلومات جديده
    شكرا يا بودي

      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء نوفمبر 21, 2017 1:26 am